Milan, Dag 6 – 1 november 2016

Helaas is Naëmi nog steeds ziek (keelamandelenonsteking) en nam Ricarda, net als gisteren, de therapie over.

De broertjes van Milan
De broertjes van Milan

Binnen tijdens de voorbereidingstijd heeft Ricarda met veel diepe druk gewerkt. Milan mocht in een zitzak gaan zitten. Ricarda en Marieke hebben hem rechts en links helemaal ingepakt en heel veel druk vanaf de zijkanten gegeven. Eerst ging Milan gillen en daarna wilde hij er niet meer uit. Hij vond de druk heel fijn. Ricarda en Marieke hebben toen tot 5 geteld en daarna mocht hij eruit.

Vervolgens mocht Milan op de trampoline. Trampoline is ook diepe druk, ook voor de waarneming. Milan mocht eerst op de trampoline gaan staan en niet meteen springen. Vervolgens mocht hij 10 keer samen springen en moest er dan weer af. Milan wilde doorgaan. Milan vindt het lastig om te stoppen. Milan moet leren de regels en grenzen te accepteren die Ricarda uitzet. Het stil blijven staan op de trampoline ging heel goed, het stoppen ging niet altijd goed. Van de 6 keer is Milan uit zichzelf 4 keer gestopt en 2 keer is hij doorgegaan.

Na de oefening met de trampoline mocht Milan op een blauw kussen gaan staan (is goed voor zijn evenwicht) en een plaatje van een wasknijper afhalen. Met het plaatje mocht hij dan een zin maken. Bijvoorbeeld bij het plaatje van aardbeien “mag ik aardbeien eten” of met het plaatje van de zon “de zon is warm”. Milan kan wel aangeven wat er op het plaatje staat, maar een zin bedenken is nog te abstract, te moeilijk voor hem. Milan moet dan om hulp vragen door “wil je helpen?” te zeggen. Samen met Ricarda gingen ze dan een zin maken. Met behulp van de blokjes zei Milan de zin na. Vragen die Ricarda of Naëmi iedere dag met hem oefent zoals “mag ik de kaart?” of “mag ik de bal?” kan Milan nu spontaan zeggen.

 

Milan gaf niet altijd antwoord als Ricarda hem een vraag stelde. Ricarda moest hem echt even vasthouden op de grond omdat Milan op de trampoline bleef. Ricarda heeft toen gezegd “ik heb jou een vraag gesteld en ik wil graag een antwoord en als je het antwoord hebt gegeven dan gaan we door”. Milan bleef maar vechten om uit de greep te komen, maar het lukte hem niet. Ricarda heeft hem toen nog 3 keer de vraag gesteld en toen ging ze wachten. Er kwam niks. Ricarda zei toen “als ik geen antwoord krijg dan gaan we alles opruimen (trampoline ruimen we op, zitzakken gaan weg) en dan zijn we klaar met spelen” (consequentie eraan vast plakken). Milan gaf toen meteen het antwoord.

Ricarda heeft aan ons uitgelegd dat Milan moet begrijpen dat hij niet altijd de regels mag bepalen. Hij moet regels kunnen accepteren en volgen. Dat geeft hem ook veel meer rust als hij binnen de regels kan functioneren. Diepe druk helpt hem daarbij, kalmeert hem. Ricarda wacht niet lang als zij Milan een opdracht geeft. Ze zegt bijvoorbeeld “oké ik tel tot 3, of jij doet het alleen of we doen het samen”. Samen doen moet voor hem niet leuk zijn, niet op een prettige manier. Met verbaal antwoord geven moet ze wel langer wachten omdat zei de woorden er niet uit kan trekken en daarom plakt zij daar een consequentie aan vast.

Ricarda heeft de blokjes vandaag niet meegenomen naar het dok omdat Milan ook moet leren om zonder blokjes zinnen te maken. In plaats van blokjes heeft zei de vingers gebruikt. Dat ging ook goed. Op het dok heeft Ricarda een kaartje gebruikt waarop een cadeautje staat en een taart met kaarsjes. Dit kaartje begreep Milan goed en kon hij wat makkelijker over vertellen/uitleggen. Milan deed non-verbaal een strik van een cadeau open en zei cadeau. Ricarda heeft toen direct de letter ‘k’ voor de uitspraak geoefend. Ricarda vroeg “waarom krijgt hij cadeautjes?” en Milan zei “hij is jarig”. Met behulp van een spiegel mocht Milan de kaarsjes uitblazen. Hij wilde eerst alleen maar boos in de spiegel kijken. Ricarda zei toen “we gaan nog 1x in de spiegel kaarsjes uitblazen en daarna gaan we weer door/verder”. Het duurde even omdat Milan boos in de spiegel bleef kijken, maar uiteindelijk heeft hij het wel gedaan en konden ze weer doorgaan.

Het eerste gedeelte van de watertijd ging heel goed. Milan was erg rustig en kon echt van de knuffelrondjes met Nubia genieten. In het tweede gedeelte van de watertijd ging Milan meer tegen Ricarda in. Milan wilde niet dat Ricarda hem vasthield en wilde alleen zwemmen. Milan wilde veel bewegen en was erg actief. Hij mocht ook een paar keer alleen zwemmen en dan geniet hij helemaal. Milan mocht drie  keer van Ricarda’s been afspringen. Milan houdt van actie en snelheid. Ricarda heeft Milan uitgelegd dat hij rustig en voorzichtig met Nubia moet omgaan. Als Milan te druk is moet Ricarda hem vasthouden (controleren). Milan vindt dat niet zo leuk en probeert zich dan los te maken.

Nubia heeft een wondje op haar neus. Dit heeft ze zelf gedaan (o.a. door krabben te pakken/vangen). Hierdoor kon Milan niet met haar de “speedrun” doen. Aan het einde van de watertijd mocht Milan de speedrun doen met Bonnie (moeder van Nubia). Milan vond dit echt geweldig, zie video.


Ivan en Silvan hebben vandaag met Gabriëlle van alles geleerd over vissen. De gevaarlijkste is volgens Ivan de schorpioenvis. Zij mochten ook de kreeften voeren met vis.

Na de dolfijntherapie zijn we vandaag naar de struisvogelboerderij geweest. Daar was ook een speeltuin bij en Milan, Ivan en Silvan hebben zich daar erg goed vermaakt. Ze mochten de struisvogels eten geven. Ivan en Silvan hebben zelf nog even op een struisvogel ‘gereden’. Vooral Silvan moest erg lachen!

Dolfijne groetjes van Peter, Karin, Ivan, Milan, Silvan en Nubia

5 gedachten over “Milan, Dag 6 – 1 november 2016”

  1. Hai,

    Bijzonder dat druk geven zo goed werkt. Kunnen ze daar een verklaring voor geven?
    Is dit het nabootsen van het baarmoeder gevoel? Veiligheid, warmte, geborgenheid?

    Hoe kan het dat de trampoline druk geeft. Of heeft dat met loslaten en hechten te maken?

    Sorry voor mijn vragen. Ik vind het zo bijzonder en prachtig te lezen hoe Milan vorderingen maakt in zijn 5 woorden-zinnen.
    Leuk!

    Dankjewel voor het delen Karin!

    Liefs en geniet nog even van jullie tijd daar xxx
    Annemarie

    1. Hoi Annemarie,

      Wij hebben 7 zintuigen, namelijk zien, horen, voelen, ruiken, proeven, evenwicht en proprioceptieve waarneming. De samenwerking tussen onze zintuigen wordt sensorische integratie genoemd (de zinvolle organisatie en analyse van de zintuigen om ze te gebruiken). Proprioceptieve waarneming verschaft het individu daarmee informatie over het eigen lichaam, zoals de stand, beweging en tonus van de ledematen, gewrichten en pezen, het gevoel van “zwaarte” in sommige lichaamsdelen, en vermoeidheid of alertheid van de spieren. Bij proprioceptieve waarneming wordt diepe druk gebruikt. Wij hebben ook geleerd hoe dit te doen en op welke manieren.
      Als we je binnenkort zien zullen we hier meer over vertellen!

      Liefs Peter, Karin, Ivan, Milan en Silvan

  2. Wauw, wat een indrukken krijgen jullie allemaal!!!
    Wat gaaf om te lezen dat Milan alles zo goed oppakt ( en af en toe ook lekker een beetje dwars is, dan kunnen jullie zien hoe ze daar mee omgaan!!)
    Nog heel veel plezier, en geniet van alles!!
    Een zonnige groet terug van ons!!
    PS we zijn wel een beetje jaloers hoor, op al die mooie dieren die jullie zien!!

    1. Hoi Mieke,

      Ja, we leren heel veel! Daarnaast hebben we het ook erg naar ons zin hier. Buiten bij onze villa hebben we zelfs hagedissen als huisdieren. We hebben al vele leguanen gezien (prachtig om te zien) en nu ook struisvogels. Vandaag stond een lekker windje, maar het is nog steeds erg warm hier, 32/33 graden iedere dag. Tot over een halve week, dan is ons avontuur helaas alweer voorbij. Hopelijk lukt het ons de vorderingen die we hier hebben gemaakt thuis voort te zetten, maar daar zullen we zeker aan gaan werken.

      Groetjes van Peter, Karin, Ivan, Milan en Silvan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *